Technický slovník

Technický slovník

ABS - Anti-Blocking System
Systém, který zabraňuje blokování kol. Díky němu zůstává vůz na každém povrchu v mezích fyzikálních zákonů i při intenzivním brzdění řiditelný. ABS automaticky reguluje brzdnou sílu kola na jednom nebo několika kolech vozidla při brzdění. Jakmile se některé kolo začne blížit stavu zablokování, systém tlak v brzdě kola až 16 krát za sekundu sníží a podle okamžitých podmínek zase zvýší.
Airbag
Vzduchový ochranný vak, který zvyšuje ochranu řidiče a spolujezdce při dopravní nehodě. Systém je vybaven elektronickým senzorem, který reaguje na kritickou hodnotu zpomalení vozu. Jeho další součástí jsou pyrotechnické nálože vyvolávající při aktivaci chemickou reakci. Vzniknuvší pak plyn pak naplní ochranné vaky. Airbag chrání především krk a šíji. Hlava řidiče či spolujezdce se totiž do airbagu doslova ponoří, čímž se zabrání poranění o díly interiéru vozu.
ASR - Antriebs-Schlupf-Regelung
Soustava ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung) automaticky reguluje velikost skluzu na jednom nebo několika hnacích kolech při rozjezdu či zrychlení. Zaznamená-li ASR prokluzování, dojde k přibrzdění prokluzujícího kola, popřípadě ještě k ubrání plynu. Na ledu nebo na štěrku se řidič vozidla vybaveného ASR může plynule rozjet i s tzv. "těžkou nohou na plynu". Automobil je rovněž stabilnější v zatáčkách projížděných "pod plynem". Systém ASR mohou mít pouze ty vozy, které jsou vybavené systémem ABS.
Automatická klimatizace
Ve vozech umožňuje nastavení požadované teploty vháněného vzduchu, který se podle potřeby ohřívá nebo ochlazuje, dle údajů z řídící jednotky. Ta vyhodnocuje údaje o vnitřní i vnější teplotě a o teplotě vzduchu, přiváděného do interiéru.
Bi-xenonové světlomety
U bi-xenonových světlometů je světlo xenonové výbojky využito nejenom pro tlumená, ale i pro dálková světla. Přepínání mezi dálkovými a tlumenými světly je řešeno posouváním elektromagneticky ovládané clonky. Součástí hlavních světlometů je i klasická halogenová žárovka, která svítí v režimu dálkových světel a doplňuje tak rozložení světla na vozovce (využívá se i jako světelná houkačka). Světlomet je doplněn o mlhová světla.
CAN-Bus
Sběrnice CAN-Bus zajišťuje vzájemnou komunikaci mezi řídícími jednotkami. Na CAN-Bus je u moderních automobilů napojena prakticky celá elektronická soustava (například sledování otáček, vstřikování paliva, zapalování, katalyzátoru, ABS a další). Rychlým propojováním dat je dosaženo perfektní souhry všech elektronických komponentů. Řidiči jej rovněž ocení v celé řadě maličkostí, které zvyšují uživatelský komfort automobilů. Je to například automatické zamknutí vozu a vypínání vnitřního osvětlení po určité prodlevě, signalizace při zjištění problémů... Další kontrolní funkce systému CAN-Bus se vztahují také k motoru, klimatizaci, tempomatu či bezpečnostním prvkům.
Climatronic
Ve vozech řídící jednotka porovnává nastavený údaj o požadované teplotě s údaji mnoha čidel (teplota vzduchu na karoserii, na vstupu, intenzita slunečního svitu, teplota vzduchu v interiéru a na výstupu kanálu klimatizace). Podle nich pak reguluje topení nebo chlazení, odmrazování nebo odmlžování oken, nasměrování ventilace, intenzitu proudění vzduchu nebo vnitřní cirkulaci.
Čirá optika - Světlomety s čirou optikou
Světlomety s čirou optikou jsou charakteristické novým typem odražečů, které na vozovce vytvářejí předem definovanou stopu. Sklo je v případě těchto světlometů použito pouze jako kryt a nikoli k rozptýlení paprsků, jak tomu je u parabolických zrcadel. Takto nově koncipované světlomety podstatně zlepšují účinnost a využití světelné energie. Lépe osvětlují v noci vozovku, a přispívají tak k bezpečnější jízdě.
EBV - Elektronische Bremskraft-Verteilung
Úkolem elektronického rozdělovače EBV (Elektronische Bremskraft-Verteilung) je optimálně rozložit brzdnou sílu mezi přední a zadní nápravu automobilu. Je-li například vozidlo plně naloženo (zatížení zadní nápravy je tedy vyšší), přidělí EBV zadním kolům větší brzdnou sílu, než kdyby v automobilu seděl pouze samotný řidič. EBV je zárukou správné regulace brzdného tlaku, tak aby nedošlo k přebrzdění zadních kol.
ECU - Electric Control Units
Elektronické řídící jednotky ECU (Electric Control Units) jsou počítače s odpovídajícími pamětmi a procesory, které zajišťují chod jednotlivých funkcí automobilu. Jsou to například řídící jednotky motoru, posilovače řízení, airbagů, klimatizace, ABS, panelu přístrojů, imobilizéru, elektrické výbavy, komfortních funkcí, automatické převodovky a dalších. Koordinaci a vzájemné propojení zajišťuje sběrnice CAN-BUS.
EDC - Electronic Diesel Control
Elektronická regulace paliva, určuje u vznětových motorů množství vstřikovaného paliva, počátek vstřiku, plnicí tlak vzduchu, zpětné vedení výfukových plynů a dobu předžhavování. Výsledkem těchto elektronicky řízených procesů je úspora pohonných hmot a nižší obsah emisí.
EDS - Elektronische Differenzial-Sperre
Elektronický závěr diferenciálu EDS (Elektronische Differenzial-Sperre) zabraňuje prokluzování jednoho z hnacích kol při rozjezdu, zrychlení nebo jízdě do kopce na vozovce, která dává levému i pravému hnacímu kolu jiné adhezní podmínky. EDS neustále prostřednictvím ABS přijímá a vyhodnocuje informace o otáčkách kol. Zaznamená-li hrozící protáčení, přibrzdí kolo tak, aby se jeho otáčky rovnaly otáčkám kola, které se neprotáčí.
E-Gas - Drive By Wire
Elektronické ovládání plynu E-Gas (jinak také Drive By Wire) zajišťuje rychlejší, plynulejší a přesnější ovládání motoru. E-Gas přenáší pokyn řidiče v podobě sešlápnutí plynu na jednotku vstřikování , resp. zapalování a na servomotor škrtící klapky u vznětových motorů. Podle skutečného stavu jízdních odporů a možností je pak do motoru dodáno vždy jen optimální množství paliva. Elektronické ovládání plynu šetří pohonné hmoty, snižuje emise, optimalizuje výkon motoru a pomáhá korigovat případné nešetrnosti řidiče při přidávání plynu.
Elektrochromatické vnitřní zrcátko
Elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko zabraňuje díky funkci automatického clonění oslnění řidiče v noci za ním jedoucím automobilem. Mezi polarizovaným sklem zrcátka a odrazovou plochou je vrstva tekutých krystalů. Je-li jejich orientace stejná jako orientace polarizovaného skla, prochází světlo k odrazné vrstvě a zrcátko funguje obvyklým způsobem. Pokud je orientace krystalů kolmá na směr polarizovaného skla, je průchod světla na odrazovou plochu výrazně omezen (tím i odraz světla), zrcátko tmavne a řidič tak není oslňován. Změna orientace krystalů je řízena napětím, získávaným ze snímače osvětlení v zrcátku.
Elektronika 3. generace
Elektronika, která řídí nejen všechny základní ale i komfortní funkce ve vozidle. Zajišťuje například všechny funkce centrálního zamykání, elektrického ovládání oken nebo kontrolu otevření dveří. Elektronické systémy ve vozidle spolupracují se sběrnicí dat CAN-Bus, která zajišťuje vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými řídícími jednotkami.
ESP - Electronic Stability Programme
Tento systém pomáhá nezkušenému začátečníkovi i ostřílenému profesionálovi stabilizovat začínající smyk. ESP dokáže podle natáčení volantu a rychlosti jízdy vypočítat optimální podmínky, za nichž by mělo vozidlo projet zatáčku. Jestliže elektronika zjistí, že vypočítané údaje neodpovídají skutečným, brzděním jednotlivých kol (aniž by však řidič ovládal pedál) převede vozidlo do odpovídajícího směru a stability. ESP tedy kontroluje chování vozu v každé situaci, a dává tak řidiči jistotu nejen na suché, ale i na mokré či zasněžené vozovce. Podle statistik by šlo každé desáté nehodě zabránit, pokud by byly všechny automobily vybaveny systémem ESP.
Fuzzy Logic
Funkce Fuzzy Logic přizpůsobuje řazení automatické převodovky charakteru jízdy řidiče. Fuzzy Logic pozná, kdy řidič jede výkonným sportovním způsobem a dovolí vytáčet motor na vyšší otáčky Naopak při méně temperamentním ekonomickém stylu jízdy řadí automaticky v nižších otáčkách, aby se snížila spotřeba i hlučnost. Tento řadící program, který pracuje v závislosti na jízdním odporu, dokáže přizpůsobit řazení i jízdě do kopce, proti větru nebo s přívěsem.
GPS - Global Position System
GPS (Global Position System) je satelitní triangulační systém k určování polohy kdekoliv na Zemi. Je tvořen soustavou družic, které nepřetržitě vysílají údaje o přesném čase a poloze. Přijímač GPS registruje vysílané informace a z těchto údajů pak určí svoji polohu. Využití GPS v navigačních systémech automobilů znamená pro řidiče pomoc při bloudění v cizím městě nebo v neznámé krajině.
HTP - High Torque Performance
Charakterizuje jednu z největších předností motoru - vysoký točivý moment, dosahovaný již při nízkých otáčkách. To zaručuje plynulou, pohodlnou a přitom svižnou jízdu.
Imobilizér
Zabezpečovací zařízení, které brání nastartování automobilu bez originálního klíče. Tento klíč má v sobě zabudovanou elektronickou jednotku, která vysílá tajný kód do imobilizéru. Kód vlastního klíče se nedá změnit, lze jej však uložit do libovolné řídící jednotky imobilizéru. Pro tento typ imobilizéru nejsou potřebné další manuální zásahy, při vypínání a zapínání zapalování je systém automaticky v činnosti.
MBA/EBA - Mech./elektronický brzdový asistent
Využívá maximální účinnosti brzdové soustavy vozu a přispívá ke zkrácení brzdné dráhy při kritickém brzdění. Mechanický brzdový asistent je součástí brzdového válce a posilovače brzd. Ke spuštění dochází automaticky při dosažení určité hodnoty rychlosti a síly stlačení brzdového pedálu. Brzdový asistent urychluje dobu náběhu brzdění a umožňuje rychlejší dosažení plné výše brzdného účinku. Svou funkcí dokáže do značné míry nahradit reakci zkušeného řidiče.
Motormanagement
Výrazem Motormanagement se označuje elektronická řídící jednotka zajišťující optimální plnění a u zážehových motorů také správný okamžik zapálení směsi. Tato jednotka řídí vstřikování a zapalování pomocí informací, které dostává od mnoha snímačů a čidel. Takto vybavený automobil má lepší průběh výkonu motoru, stabilní charakteristiku zapalování v průběhu provozu, nižší spotřebu paliva a méně škodlivin ve výfukových plynech.
MSR - Motors Schleppmoment-Regelung
O větší bezpečnost při jízdě na kluzkém povrchu se stará systém MSR (Motors Schleppmoment-Regelung). Točivý moment, který motor vytváří během zpomalování, automobil brzdí (tzv. brždění motorem). Pokud řidič na kluzké vozovce podřadí nebo ubere plyn, může vinou příliš velkého točivého momentu dojít ke smyku. MSR rozezná tuto tendenci a točivý moment motoru sníží, takže hnací kola začnou opět pracovat. Při brždění motorem na mokré nebo zledovatělé silnici tedy zůstává automobil s MSR plně řiditelný.
Multifunkční volant
Přímo na volantu jsou umístěné ovladače rádia a tempomatu, které řidič může obsluhovat, aniž by sundal ruce z volantu. Nesnižuje se tak jeho koncentrace na řízení vozu.
Navigační systém s dynamickým modulem
Navigační systém s dynamickým modulem (TMC Modul) vyhodnocuje aktuální dopravní informace (nehody, dopravní zácpy,..) a na základě jejich operativního vyhodnocení provádí dynamické nastavení trasy. Řidič se tak může vyhnout dopravním zácpám nebo jiným překážkám.
OBD - On-Board-Diagnose
Diagnostický systém integrovaný v řízení motoru, který neustále sleduje komponenty, které mají rozhodující vliv na množství emisí ve výfukových plynech. O závadě některého z komponentů je řidič okamžitě informován výstražnou kontrolkou.
PDS - Pumpe-Dűse System
PDS (Pumpe-Dűse System) je systém vysokotlakého přímého vstřikování u vznětových motorů. Jeho prostřednictvím probíhá předvstřik i hlavní vstřik pod velmi vysokým tlakem, který může přesahovat až 200 MPa. Vlivem vysokého tlaku dochází k lepšímu rozptylu paliva, které se pak mnohem snadněji mísí se vzduchem. Díky PDS se zvyšuje účinnost spalování směsi, výkon a točivý moment motoru stoupají. Spotřeba a exhalace se naopak snižují.
Plynokapalinové tlumiče
Originální plynokapalinové tlumiče jsou odolnější proti namáhání, zejména pak při jízdě na nerovných vozovkách. Na nekvalitním terénu u nich díky přidávání plynného dusíku nedochází pěnění olejové náplně. Tlumiče pak i při vysokém namáhání pracují tišeji a s optimální účinností.
Posilovač řízení - Elektrohydraulický posilovač řízení
Elektrohydraulický posilovač řízení umožňuje řidiči pohybovat volantem minimální silou při všech jízdních režimech. Nedocenitelný je zejména při otáčení volantem při stání nebo popojíždění nízkou rychlostí. Účinek posilovače je řízen elektronicky a mění se v závislosti na rychlosti jízdy. Zajišťuje tak řidiči vysoký komfort ovládání automobilu, šetří palivo, pomáhá při projíždění pomalých zatáček, ale zejména při manévrování a parkování.
RNS - Radio Navigation System
Radionavigační systém RNS (Radio Navigation System) - se skládá z přijímače satelitního navigačního systému GPS, jednotky pro zpracování palubních informací a mapy uložené na CD-ROM nosičích. Tento systém určí polohu na základě dat ze systému GPS, kterou koriguje pomocí informací o směru a rychlosti vozidla. Tyto informace získává ze systému ABS a snímačů úhlů natočení kol vozidla. Dále tuto polohu porovnává s mapou v digitální podobě. Přesnost určení polohy je cca 10 m.
Safe system
Safe system zabraňuje, aby v případě, že je automobil uzamčen a všechny zámky blokovány, došlo k vytažení pojistných tlačítek. Se Safe systemem nejenže nejde vytáhnout pojistné tlačítko na vnitřní straně dveří, ale nelze vůz otevřít ani vnitřními a venkovními klikami. Zloději tak ani rozbití okna není nic platné, protože Safe system nedovolí otevřít dveře automobilu.
Signalizace - Signalizace vzdálenosti při parkování
Signalizace vzdálenosti při parkování bezpečně varuje před překážkami, které nejsou vidět z místa řidiče. Čtyři senzory sledují při couvání vzdálenost překážek za vozidlem a na nebezpečí kolize upozorní přerušovaným zvukovým signálem, jehož frekvence se s přibližující překážkou zvyšuje. 30 cm od překážky přejde v souvislý tón. Senzory spolehlivě registrují nejen svislé stěny, ale i nízké patníky či vysoké obrubníky.
Spojka Haldex - Elektrohydraulicky ovládaná mezinápravová spojka
Elektrohydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která zajišťuje u vozů 4x4 samočinně přiřaditelný pohon zadní nápravy. Výkon motoru se přenáší od převodovky obvyklým způsobem ke kolům přední nápravy, ale také přes dvoudílný kloubový spojovací hřídel dále k zadní nápravě. Spojka Haldex, díky elektronické řídící jednotce, přenese na zadní kola vždy jen potřebný točivý moment. Poměr momentu přenášeného koly přední a zadní nápravy se podle potřeby okamžitě přizpůsobuje daným provozním podmínkám a výrazně se zlepšují jízdní vlastnosti vozu zejména v extrémních podmínkách.
Stěrač Aero
Speciálně konstruovaný stěrač s vysokou účinností, přispívající k vyšší aktivní bezpečnosti. Optimalizovaná konstrukce a tvar stěrače zajišťuje jeho lepší aerodynamické vlastnosti a tím i dokonalejší stírání. U vyšších verzí jsou stěrače doplněny o senzor automatického spouštění.
TDI - Turbodiesel Injection
Princip TDI (Turbodiesel Injection) má motor vybavený přímým vstřikováním s elektronickou regulací, turbodmýchadlem a chladičem plnícího vzduchu. Palivo je v tomto případě vstřikováno pod vysokým tlakem přímo do spalovacího prostoru. Nasávaný vzduch, stlačen turbodmýchadlem a ochlazen v chladiči, se do spalovacího prostoru dostává přes speciální šroubovitý sací kanál. Tento systém má příznivý vliv na výkon motoru, spotřebu paliva a množství emisí.
Tempomat
Tempomat je zařízení na udržování nastavené konstantní rychlosti (nad 30 km/h) bez ovládání plynového pedálu. Řidič může pomocí tempomatu uložit do paměti aktuální rychlost automobilu a elektronická řídící jednotka již zachovává rychlost automaticky. Sešlápnutím spojkového či brzdového pedálu lze tempomat dočasně vypnout, uloženou rychlost je možné opět obnovit. Tempomat poskytuje maximální komfort především na dálnicích, kde usnadňuje jízdu na dlouhé vzdálenosti, pomáhá dodržovat stanovené rychlosti a snižuje spotřebu. Nesmí se naopak používat za hustého provozu a při špatném stavu vozovky.
Tiptronic - Automatická převodovka
Pětistupňová automatická převodovka Tiptronic nabízí řidiči dvě možnosti volby: DSP (Dynamisches Schaltprogramm), aktivující program automatického řazení a program manuálního řazení Tipschaltung. U systému DSP elektronika převodovky volí podle charakteru trasy a stylu jízdy řidiče automaticky jeden ze tří režimů řazení: ekonomický, komfortní nebo sportovní. Při aktivaci systému Tipschaltung dochází k zařazení vyššího nebo nižšího stupně posunem voliče dopředu nebo dozadu.
Xenon - Xenonové světlomety
Tlumené světlo moderních xenonových světlometů má podobu kompaktního čočkového modulu, dálkové zůstává stejné jako u halogenové verze. Xenonová výbojka však dosahuje při nižší spotřebě proudu vyšší svítivosti než žárovky. Namodralý odstín vyzařovaného světla se navíc blíží běžnému dennímu světlu a snižuje únavu očí při noční jízdě.